söndag 29 juni 2008

Min Malmö- dag

I går var familjen och jag i Malmö. Har egentligen inte så mycket upplevelser tidigare från Malmö, mest lite fördommar om både det ena och andra. Sedan barnens pappa flyttat dit så har sonen älskat att vara i Malmö och vid varje tillfälle han får tar han tåget dit. Anledningen är - skateparken! Han fullkomligt älskar sin skateboard och åker precis överallt. Lite orolig har jag varit när jag vet att han är mitt i Malmö city helt själv (med pappa boende runt knuten visserligen)och åker skateboard i en park med en massa andra som han inte känner.

Sagt och gjort, efter lite felkörningar var vi framme. A:s nya lägenhet ligger i en liten gränd, där huset är gamla men välbevarade. Fönster som stod öppna, musik som spelades, blommor som hängde ner från balkongerna, kullersten på den smala gatan. Redan där kändes det som att jag inte bara var ca en timme hemifrån utan helt någon annanstans och jag gillade det! Efter inspektion i lägenheten gav vi oss iväg ut på stan. Sonen med kompis försvann till skateparken. Vi gick och mötte upp L och L som kom med tåget. Vi tog en fika och jag riktigt njöt utav alla människor som passerade. Alla unika med sin egen speciella stil. Underbart!

Vi gick vidare över lilla torg. Uteserveringarna var fulla av människor som satt och njöt av lördagseftermiddagen med ett kallt glas öl eller något annat gott. Vidare genom stan strosade vi och insvepte atmosfären av alla spännande dofter från mat som lagades över öppna spisar, från kryddor och annat gott, från färger på alla möjliga grönsaker, frukt och blommor som trängdes utmed gatorna. Efter lite shopping på stan gick en trött men nöjd dotter och jag tillbaka till lägenheten och vilade en stund. Sedan begav vi oss till skateparken för att kolla in sonen och vad jag blev imponerad! Inte minst utav min fantastiska son som åkte på sin bräda som om att han aldrig hade gjort något annat men även av hela stället. Ungdomar som var samlade för en gemensam sak, i olika åldrar, med olika nationaliteter, med olika stilar. Dom var där alla och älsklings sonen småpratade med var och varannan där. Stämningen verkade vara väldigt avslappnad och ödmjuk, där alla verkade ta väldigt bra hänsyn till varandra. Jag blev så glad och så stolt! Vad fina dom är, alla ungdomar som verkligen är så fantastiska om dom bara har något att göra, en vettig och inspirerande sysselsättning. Något gemensamt som går före alla gamla fördomar. Det är fint! Sonen hade kört i många timmar, han var helt genomsvettig och hade ont lite här och var efter några vurpor men så glad. Både han och kompisen strålade i kapp och när de till sist tog brädorna under armen för att följa med hem igen log de bara och konstaterade att dom snart är här igen.

Jag är glad över min Malmö-dag! Jag ser Malmö med andra ögon efter i går och jag gillar det absolut!

Inga kommentarer: