söndag 10 januari 2010

Julgransplundring



Det första jag brukar göra när det nya året börjar, är att städa undan alla spår av jul.
Tomtar har jag inte så många av men de som finns stoppas snabbt tillbaka i kartongen i källaren.
Julgranen åker ut.

När jag som bäst var på väg att slänga ut granen så kom dottern och hejdade mig, som om att jag begick ett allvarligt brott..
Vi ska väl ha julgransplundring?! säger hon mer som ett bestämt påstående än som en fråga.
Du vet, hänga paket i granen (eller ja, det som finns kvar av granen...) och dansa runt den..

Okej, granen fick stå där ute i snön tills det var dags för julgransplundringen.
Lite paket och tomtebloss, fint o mysigt i vintermörkret..

Tomtebloss! Det kan vi ju inte ha, tyckte sonen. Vi kan väl lika bra elda upp hela granen!

Det blev så att dottern och jag dansade runt lite i snön och sjöng fina julsånger sen fick sonen elda upp granen.
Det blev som ett enda stort tomtebloss =)

Nu är det bara att inse att julen är över för denna gången!
Skönt!

Inga kommentarer: