lördag 29 november 2008

Julförberedelser



Så är det snart första advent igen och man inser att man plötsligt har massor som ska fixas och ordnas med inför julen.

Detta året så har jag bestämt mig för att ta det lugnt.
Julen för mig är att ta det lugnt och att få tid över att umgås med de man tycker om. Allting annat är egentligen helt oviktigt för mig.

För barnens skull så blir det ändå lite pyssel här i stugan.
Jag har en bild framför mig där glada barn och föräldrar bakar, pysslar, klär julgranen och allt vad som hör till. Så himla mysigt och fint.
Är det så här? Nja, inte alltid kanske...

I år har jag redan hunnit med flera julförberedelse moment och är riktigt stolt över mig själv vid vissa tillfällen, mindre stolt vid vissa andra.

Dotter som fyller år nu i början av december ville ha ett pysselkalas tillsammans med en klasskompis förra helgen. Lite orolig kände jag mig, 17 pysselsugna tjejer i 10 års åldern. Som tur var så var klasskompisens mamma väldigt pysslig av sig och hade en massa ideér och saker att pyssla med. Själv kände jag mig väldigt stolt som hjälpte tjejerna med både lim, glitter och annat smått och gott.
Vilket tålamod och vilken pysselglädje!
Gjorde till och med en glaslykta åt mig själv = BRA pysselmamma!

Dottern ville vid ett senare tillfälle göra en dörrkrans. Jag har aldrig någonsin tillverkat en dörrkrans men med tips och material från min mamma så hade vi allting hemma som behövdes. Dottern ville binda fast lite grankvistar. Det gick så där och genast var jag där och tog över. "Detta fixar mamma, du kan göra resten sen".
Sagt och gjort. Själva kransen färdig.
Dottern ville ha rött och guld band runt om. Visst! Jag stod irriterat över henne och påpekade att banden hamnade alldeles för tätt. Suckande så tog hon bort banden och gjorde om allting. Plötsligt utan att jag vet vad som hände så stod jag där med kransen och band om bandet som JAG vill ha det.
Dottern tappar lust och intresse och går in på sitt rum.
Jag satte stolt upp den egen tillverkade kransen på ytterdörren = DÅLIG pysselmamma!

Senaste pyssel utmaningen gick ut på att baka pepparkakor, något som jag i vanliga fall med lättnad lämnar över till min mamma.
Anlände till älsklingen och hans näste vid kvällstid. Snön låg vit utanför och det blev först lite snöbollskrig innan vi gick in och värmde oss framför brasan. Älsklingen fixade kvällsmat och jag spelade hockey turnering med barnen.
Efter maten så blev det pepparkaksbak! Barnen kavlade, tryckte fina hjärtan och andra mindre fina former (som zombies utan huvud...). Jag gräddade pepparkakor i rasande fart, det såg nästan ut som en jul-mys-reklam på tv = BRA PYSSELMAMMA!

Har dessutom hunnit baka lussebullar och adventspynta med dottern så än så länge så känner jag mig som en välförtjänt,tålmodig och mysig pysselmamma!

1 kommentar:

Resenären sa...

Jag känner doften av pepparkakor och granris ända hit!!
Stora julförberedelsekramar till dig!

(Gå in på min blogg och kolla förresten, jag har gett dig en fin utmärkelse! För någon dag sedan...)